Koktání je porucha řeči způsobená křečemi v různých oblastech řečového aparátu. Je provázena poruchou plynulosti, rytmu a tempa řeči a nachází se nejčastěji u dětí ve věku 2–3 let. V tomto věku to může odeznít samo, ale to se nestává každému. Proto je lepší okamžitě vyhledat pomoc logopeda – včasná korekce koktavosti u dětí vám umožní rychle odstranit vadu.
V tomto článku vám řekneme o účinných cvičeních pro koktání.
Příčiny koktavosti u dětí
Ohroženy jsou děti, jejichž rodiče mají onemocnění nervového systému, infekční nebo somatické povahy. Děti, které častěji koktají, jsou ty, které trpí nočními můrami, nočním pomočováním a ty, které jsou úzkostné, podrážděné, zranitelné a mají slabý nervový systém. Bilingvní děti mohou také koktat.
Následující faktory mohou vyvolat koktání u dětí:
- Vlastnosti intrauterinního vývoje. Těžké těhotenství, asfyxie plodu, porodní poranění;
- Zdravotní stav miminka. Trauma, metabolické a trofické poruchy, infekční onemocnění u novorozenců;
- Fyziologické faktory. Traumatické poranění mozku, otřes mozku, organické poruchy mozku, intoxikace a také nemoci, které oslabují centrální řečový aparát (tyfus, spalničky, černý kašel, křivice, helminti, onemocnění krku a nosu);
- Psychosociální faktory. Strach, hrůza, strach u dítěte, nepříznivé rodinné prostředí (konflikty, stres), nesprávná výchova (rozmazlování, trestání, nevyrovnaná výchova nebo výchova „správného“ dítěte), převládání negativních emocí a napětí, těžká psychická traumata, afekt;
- Vlastnosti tvoření řeči. Rodiče nevěnovali pozornost tomu, že dítě mluvilo rychle nebo při nádechu a vyslovovalo zvuky nesprávně. Koktání mohou způsobit i nadměrné aktivity na rozvoj řeči s dítětem. Například pokud rodiče přetěžovali dítě učením nebo používali materiály určené pro starší děti;
- Dalším faktorem, který vyvolává koktání, je rychlá, nervózní řeč nejbližších příbuzných dítěte. Dokáže je napodobit, stejně jako jeho koktavé příbuzné. Pokud je vaše dítě levák, neměli byste ho přeškolovat, protože to může také způsobit poruchu.
Spouštěčem rozvoje koktavosti se může stát i přísný, náročný a nedůsledný postoj k dítěti ze strany rodičů, učitelů a dalších dospělých.
Nápravný program pro koktání u dětí
K léčbě koktavosti je přistupováno komplexně. Záleží na typu poruchy – zda se jedná o neurózu nebo logoneurózu. Proto logoped vybírá komplex individuálně pro každého malého pacienta. Program každopádně zahrnuje různé cviky na koktavost – nastolení správného dýchání, práce s hlasem, rozvoj jemné motoriky, posílení svalů řečového aparátu.
Komplex pro tvorbu správného dýchání
Cílem práce s dítětem, které koktá, je rozvinout brániční výdech. Každé cvičení provádíme 2 – 3 minuty.
Dýchejte břichem. Dítě leží na zádech a ruku si položí na horní část břicha. Začíná dýchat žaludkem. Musíte dýchat klidně. Aby to bylo jasnější, můžete dítěti položit hračku na bříško.
Sfoukněte svíčku. Dítě drží proužek papíru u rtů (ve vzdálenosti 10 cm). Pak na něj jemně foukne, aby se papír mírně posunul do strany. Snažte se foukat co nejdéle.
Zobrazujeme pneumatiku. Dítě před sebou roztáhne ruce ve formě kruhu. Vydechne a zároveň pomalu říká „š-š-š“ a zkříží ruce a obtočí si je kolem ramen.
Vyfukování balónku. Cvičení je podobné předchozímu, ale místo zvuku „sh-sh-sh“ dítě říká „f-f-f“.
Huštění pneumatiky. Malý pacient před sebou zatne ruce v pěst a pomalu se předkloní, přičemž současně s výdechem vydává zvuk „ssss“.
Moucha bzučí. Dítě roztáhne ruce do stran a posouvá je zpět, čímž napodobuje křídla mouchy. Poté, když vydechne, řekne „zh-zh-zh“ a sklopí ruce dolů.
Vrána zakráká. Dítě zvedne ruce po stranách. Pak je zároveň pomalu spustí, přidřepne si a řekne “K-a-a-a-a-a-a-r.” Čím pomaleji klesal a čím déle kvákal, tím lépe.
Husy-husy. Miminko si položí ruce na pas, pomalu se předkloní, ale hlavu neskloní. Pak říká: “Gaaaa.” Čím déle, tím lépe.
Nádech při každém cviku je při návratu do výchozí polohy dobrovolný.
Soubor cvičení pro dítě na procvičení hlasu
Dítě zaujímá výchozí polohu řečového aparátu – jako při vyslovování hlásky “a”, ale se zavřenými ústy (se zavřenými rty). Zuby jsou otevřené, jazyk je roztažený a opírá se špičkou o spodní řezáky.
Důležité body: spusťte hrtan, otevřete hltan jako při zívání, zvedněte měkké patro a uvulu. Krk, paže, hlava a celé tělo jsou uvolněné.
Cvičení první – mooing. Miminko se nadechne nosem a při výdechu vysloví hlásku „m“ a vyšle proud vzduchu tak, aby zvuk rezonoval na horních předních zubech. Důležité: zvuk je lehký a krátkodobý, rty a horní čelist vibrují, pokud na ně položíte ruku. To znamená, že zvuk naráží na kosti obličeje – masky – a odráží se v ní.
Cvičení druhé – přidávání samohlásek. Výchozí pozice je stejná, ale nyní dítě říká zvuk „ma“. To znamená, že nejprve vysloví „m“ a poté přidá „a“ – rty se rozestoupí, spodní čelist klesne. Ale musíte se ujistit, že váš hlas nebude nosní. Vyslovujte zvuk “ma” v různých tónech.
Cvičení třetí – procvičování intonace řeči. Výchozí pozice je stejná. Nyní musíte ke zvuku „m“ přidat samohlásky „a“, „o“, „u“. Mělo by to znít jako „m-a-o-u“. Poté opakujte totéž se zvuky „i“, „e“, „y“ – „m-i-e-y“. Vyvarujte se napětí, formulujte všechny zvuky jasně. Samohlásky by neměly být natažené a měly by se co nejvíce podobat konverzační melodii.
Cvičení čtyři – provádíme intonaci řeči a zpěvu. Dítě vdechuje nosem, vyslovuje zvuk „m“ a kombinuje jej s libovolnými třemi samohláskami (například „ma“ – „mo“ – „mu“). Pak se znovu nadechne. Pak na jeden výdech řekne například „mi“ – „já“ – „my“.
Důležité: nezrychlujte, pošlete zvuk do masky, nejprve vyslovte všechny zvuky ve stejné výšce a poté opakujte v různých.
Cvičení pět: vyslovujte souhlásky „zh“, „z“ a „ny“. Pokud jde o zabarvení, „zh“ má tendenci být podobné hrudi, „z“ má tendenci být smíšené a „ny“ má tendenci být obličejové nebo horní. Během procesu výslovnosti musí zvuky vibrovat v odpovídajících zónách rezonátoru.
Cvičení šest – hučíme jako parník. Miminko říká zvuk „oo“ v různých variacích, napodobujících malou, střední a velkou motorovou loď. To znamená, že musí použít tři výšky svého hlasu. Pořadí není důležité.
Cvičení sedm – hra s míčem. Dítě si představí míč jakékoli velikosti, „vezme“ jej do rukou a udeří s ním o podlahu. Zároveň počítá každý zásah do 10. Pak znovu počítá, ale tentokrát míč nadhodí. Počítání se udržuje při výdechu. Když „míč“ dopadne na podlahu, hlas dítěte bude nižší, a když vyletí nahoru, bude vyšší. Důležité: při počítání nenatahujte krk nahoru a nezatěžujte.
Cvičení osm: přivolání psa. Dítě si představí, že má psa a ten utekl. Je třeba ji volat z různých vzdáleností – z dálky, blíže i velmi blízko. Nechte dítě, aby vymyslelo pro psa přezdívku a začněte mu říkat. Nejprve na ni 10x zavolá jejím jménem „z dálky“, pak se odmlčí a opakuje, ale tentokrát „blíže“, pak se znovu odmlčí a znovu 10x zavolá na psa, když už je „nablízku“. Čím „blíže“ se pes blíží, tím pomaleji musíte vyslovit jeho jméno.
Cvik devět – přivolání psa jedním dechem. Cvičení je podobné předchozímu, ale je potřeba psa přivolat jeho přezdívkou bez zastavení, jedním dechem. Začínáme vysokým hlasem, přecházíme na nižší.
Cvičení deset – počítejte do deseti. Na jeden nádech miminko napočítá do 10 ve třech rozsazích svého hlasu. Po každé desítce uděláme pauzu a pokračujeme v počítání v jiném klíči.
Komplex pro trénink svalů při koktání
Nabízíme lekce pro děti na procvičení artikulačních a obličejových svalů. Skládají se z napětí a relaxace různých svalových skupin. Nejprve je miminko napne a v pozici vydrží 5–10 sekund, poté se uvolní. Takže dítě:
- Odhodí hlavu dozadu, napne krk, pak uvolní krk a hlavu a spustí ji dolů;
- Vrásky na čele, zvedá obočí;
- Hluboce se zamračí a napíná svaly mezi očima;
- Pevně zavře oči;
- Pevně zatne zuby;
- Široko se usmívá, vyceňuje zuby a napíná tváře;
- Našpulí rty;
- Tlačí jazyk na přední zuby;
- Zatáhne jazyk dozadu, takže se objeví napětí v jazyku, dně úst a krku;
- Třikrát zívá – lehce, hluboko a velmi hluboko. Při posledním zívnutí zavře oči a protáhne svaly krku a úst.
V tomto komplexu je důležité zaměřit se na pocity v napjatých svalech, provádět všechny cviky na koktání v přísném pořadí a na konci každého cviku dobře uvolnit svaly. Úkoly provádějte klidně, beze spěchu, ale zároveň rytmicky a nezapomínejte při tom dýchat.
Jak pomoci miminku: doporučení pro rodiče
Zde je několik tipů pro maminky a tatínky při řešení koktavosti u dětí.
Rozvíjet jemné motorické dovednosti. Na prstech je mnoho nervových zakončení. Jejich stimulace podporuje rozvoj řeči. Proto čím více dítě používá ruce, tím lépe. Kreslení, modelování, malování, třídění drobných předmětů pod dohledem rodičů (fazole, knoflíky), stavění věží z kostek, hraní puzzle a mozaik – to vše je pro děti velmi zajímavé a užitečné.
Zpívejte a recitujte poezii. Naučte se básně a písničky, organizujte domácí koncerty. To pomůže nejen zbavit se koktání, ale také dodá dítěti umění a sebevědomí.
Hrajte hry na hraní rolí. Je velmi dobré, když vaše dcera nebo syn mluví s hračkami. Pokud ne, ukažte mu to. Uspořádejte čajový dýchánek pro panenky se vzrušující konverzací, zahrajte si na „hosty“, uspořádejte domácí loutkové divadlo. Trénuje to řeč, dodává dítěti odvahu a v zajímavé a známé atmosféře nebude koktání tak výrazné.
Dělejte dechová cvičení. Bez správného dýchání je plynulá řeč nemožná. Existují různé druhy gymnastiky, například foukání mýdlových bublin – zábavné a milované všemi dětmi, a co je nejdůležitější – účinný způsob, jak napravit koktání u dětí.
Přihlaste své dítě do sportu. Plavání, tenis a cyklistika jsou ideální nejen pro fyzický, ale i pro řečový a psycho-emocionální rozvoj dětí. Pokud je vaše dítě na vstup do oddílu příliš malé, naučte ho jezdit na kole. Tyto sporty udržují rytmické dýchání a aktivně pracují všechny části těla – právě to pomáhá zlepšit kvalitu řeči a eliminovat koktání.
A na závěr ještě jeden důležitý bod v boji proti koktání – buďte se svým dítětem v emocionálním i fyzickém kontaktu! Milovat, chválit, objímat a líbat častěji – to je tak důležité pro jeho vývoj, včetně řeči.

Super lékař, který zachránil dítě před třetím zánětem ucha, jako komplikace po nemoci! Provedl veškerý potřebný výzkum a analýzu. Okamžitě předepsala léčbu (a vysvětlila, proč není nutné dělat to, co se dělalo dříve). Na základě výsledků testů nám předepsala antibiotika, která zabrala (předtím bylo vše prázdné) a zákroky, na které chodíme na obvodní kliniku. Paní doktorka z okresní polikliniky si velmi pochvalovala schůzky a doporučení Larisy Nailevny (řekla „dostal jste se k velmi dobrému lékaři“).
Maria Moskva/43 Celý text recenze
Chci vyjádřit svou hlubokou vděčnost Lunině Anně Viktorovně.
Anna Viktorovna je velká profesionálka! Za tak krátkou dobu dokázala dceři dodat chybějící zvuky a zautomatizovat je v řeči. Díky moc!
Obsah článku:
Autor:
Lunina Anna Viktorovna
Dětský logoped – defektolog
Datum zveřejnění 2. října 2022
Aktualizováno 7. dubna 2023
Článek zkontroloval lékař: Mikava Elena Ildarovna

Logoneuróza je vada řeči, nazývaná také koktavost. Při této poruše člověk nedobrovolně vytahuje nebo často opakuje jednotlivé zvuky, slabiky a dokonce i slova. Logoneuróza se vyskytuje u 2–4 % dětí ve věku 2 až 7 let. U chlapců se problém vyskytuje 2–4krát častěji. Nelze ji ignorovat, protože postupem času způsobuje potíže v komunikaci s vrstevníky a vývojové opoždění. I po dosažení dospělosti zůstávají lidé s poruchami řeči uzavřeni a nejistí sami sebou. Proto koktání vyžaduje včasnou léčbu. Problém je úspěšně odstraněn v 75 % případů.
Typy logoneurózy u dětí
- Tonikum. Vyznačuje se protahováním slov a pauzami mezi slabikami. Například místo srostlého slova „auto“ dítě říká „auto…“.
- Clonic. Vyznačuje se opakováním jednotlivých zvuků, někdy celých slabik a slov. Příklady: “m-m-m-car”, “ma-ma-car”.
- Kombinovaný. Obě formy se kombinují – klonické a tonické koktání.
V závislosti na příčině koktání u dětí se rozlišují následující typy logoneurózy:
- Patologické. Vrozený typ poruchy řeči. Většinou je to podmíněno geneticky (koktajícím rodičům se narodí koktavé dítě).
- Neurotický. Příčinou rozvoje tohoto typu koktavosti je psychické trauma. Zvláště náchylné jsou k němu děti se zranitelnou psychikou a zvýšenou emocionalitou, citlivostí, úzkostí a špatným spánkem.
- Podobné neuróze. Obvykle se vyskytuje ve 2-3 letech v důsledku poškození mozku při obtížném porodu, nebo v důsledku infekcí nebo úrazů.
Příznaky poruchy řeči mohou být konstantní nebo se objevují příležitostně nebo epizodicky. V závislosti na přetrvávání vady se u dětí rozlišují tyto typy logoneurózy:
- Stabilní (obvyklé). Dítě neustále koktá.
- nestabilní. Symptomy se objevují pouze ve stavech zvýšené emocionality a stresových situacích.
- Cyklický. Dítě někdy mluví normálně, pak začne zase koktat – po obdobích klidu následují období exacerbace.
Existuje také rozdíl mezi falešnou logoneurózou – co to je? To je, když dítě přebírá vlastnosti řeči lidí kolem něj. Úmyslně mluví s “koktáním” a může s tím přestat, pokud chce. Děti s patologií nemohou přestat koktat pouhou silou vůle.

Mechanismus vzniku a příčiny koktavosti
Ke koktavosti dochází v důsledku nadměrné stimulace řečových center mozku. Narušuje přenos nervových vzruchů a ovlivňuje oblast verbální reprodukce. Dítě začíná mluvit s vadami, když se objeví křeče svalů hltanu a hrtanu, jazyka a rtů. Dochází k dezorganizaci funkcí řečového aparátu, je narušeno dýchání. Proto některé prvky fungují předčasně, jiné – se zpožděním. V tomto případě jsou hlasivky ve stavu hypertonie. Proto jsou buď velmi stlačené, nebo nadměrně uvolněné. To se projevuje v řeči – přestává být plynulá, narušuje se její rytmus. Dočasná ztráta hlasu je možná.
Existují vrozené a získané příčiny logoneurózy – o tom v logopedii není pochyb. Přesné příčiny rozvoje této vady řeči však nebyly stanoveny. Existují ale faktory, jejichž přítomnost zvyšuje riziko poruch řeči. Patří sem:
- dítěvěku. Rozvíjení řeči je obzvláště zranitelné. To je důvod, proč je koktání častější u dětí ve věku od 2 do 7 let.
- Pohlaví. Chlapci trpí logoneurózou častěji než dívky.
- Poškození centrálního nervového systému (nitroděložní, při porodu nebo po něm). Centrální nervový systém trpí porodními poraněními, abnormálním těhotenstvím, předčasným porodem, asfyxií, infekčními komplikacemi mozku a traumaty.
- Dědičnost. Pokud má žena logoneurózu, je 35% pravděpodobnost, že její syn bude koktat, a 17%, že bude koktat její dcera. Pokud muž koktá, je riziko, že se mu narodí dcera s vadami řeči, 9 %, syna 20 %.
- Rysy vývoje řeči. Když se frázová řeč teprve začíná tvořit, považuje se opakování některých zvuků za normální, protože u malých dětí není řečové dýchání dostatečně vyvinuto, aby vyslovovalo celé fráze. Pokud jsou však v tuto chvíli přítomny nepříznivé faktory, zvyšuje se pravděpodobnost, že se takový způsob řeči uchytí. Mezi takové faktory patří silný strach, porucha pozornosti, ztráta rodičů a nepříznivé psychické prostředí v rodině.
Příznaky a příznaky
Již jsme si řekli výše, že koktání je porucha řeči, kdy pacient často opakuje nebo vytahuje určité zvuky, jednotlivé části nebo celá slova. Z této definice vyplývá, že hlavní příznaky poruchy řeči jsou:
- Opakování slabičných zvuků („ma-ma-machine“, „m-m-m-machine“). Obvykle se vyskytují na začátku řeči, ale mohou se objevit i uprostřed nebo na konci.
- Dlouhé pauzy mezi zvuky („stroj“).
- Křeče řečového aparátu při výslovnosti hlásek. Obvykle se vyskytují u souhláskových zvuků. Mohou ale být i na samohláskách.
Není nutné, aby byly přítomny všechny 3 znaky. Pokud má dítě alespoň 1 příznak, můžeme již mluvit o koktavosti.
Kromě hlavních příznaků existují další příznaky logoneurózy. Některé znaky jsou predisponujícími faktory ke vzniku koktavosti, jiné jsou důsledkem vady řeči. Mezi další příznaky patří:
- nespavost;
- uzavření;
- plačtivost;
- gastrointestinální patologie;
- poruchy chuti k jídlu;
- agresivní chování;
- zvýšená nervozita;
- odmítání komunikace s vrstevníky (ze strachu, že se budou vysmívat).
Pokud se dítě s logoneurózou neléčí, nemoc stále více ovlivňuje jeho psychiku a emoční stav, nervový systém. Proto v pokročilých případech děti trpí tiky a jinými neurologickými patologiemi. Rozvíjí se u nich strach ze společnosti a je možná noční enuréza (močová inkontinence ve spánku).

Diagnostika logoneurózy
Pokud máte podezření, že vaše dítě má logoneurózu, okamžitě kontaktujte někoho, kdo koktavost léčí – psychologa, logopeda, neurologa. Ti samí lékaři se podílejí na diagnostice patologie. Diagnóza bude pozitivní, pokud je porucha řeči pozorována déle než 3 měsíce a bylo zjištěno, že dítě nekopíruje způsob řeči jiných lidí.
Odborný posudek lékaře
V případě logoneurózy u dětí mohou být příčiny a léčba poruch řeči různé. Je důležité zjistit nejen skutečnost, že existuje vada, ale také zjistit, proč se objevila – na tom závisí výběr metod korekce řeči. Pomáhají k tomu různé studie. Diagnóza koktání zahrnuje:

Lunina Anna Viktorovna Dětský logoped – defektolog
- Echoencefalografie (Echo-EG) je ultrazvukové vyšetření, které umožňuje posoudit stav mozku. Během tohoto postupu mohou být detekovány nádorové formace.
- Elektroencefalografie (EEG) je metoda studia bioelektrické aktivity mozku pomocí elektrod.
- Rheoencefalografie (REG), transkraniální ultrazvuková dopplerografie (TCDG) a ultrazvuková dopplerografie (UZDG) mozkových cév jsou metody pro hodnocení mozkové cirkulace a identifikaci cévních patologií mozku.
- MRI, CT mozku. Umožňují získat trojrozměrný obraz mozku se schopností studovat obrazy orgánu vrstvu po vrstvě. Používají se k identifikaci ložisek patologie o rozměrech 1 mm nebo více.
Popsané metody slouží k detekci organického poškození mozku, které by mohlo způsobit poruchu řeči. Pokud jsou přítomny, je koktání sekundární (je důsledkem zjištěné patologie), a aby logoneuróza zmizela, je nutné léčit základní onemocnění.

Metody léčby koktavosti
Lékař vám řekne, jak koktavost léčit. Na léčbě logoneurózy se podílí několik lékařů: logoped-defektolog, neurolog, psycholog a další specialisté. Vše závisí na důvodech poruchy řeči. Korekce koktání zahrnuje sadu následujících metod:
- Drogová terapie. Účinné, pokud je logoneuróza způsobena stresem nebo depresí. V tomto případě jsou dítěti předepsány sedativa a v pokročilých případech trankvilizéry. Pro boj s křečemi a křečemi řečového aparátu lze doporučit antikonvulzivní léky.
- Sezení s logopedem Specialista vypracuje individuální korekční plán zaměřený na nácvik řečového aparátu, ovládání řečového dýchání, tempa a plynulosti řeči. Nápravný program obvykle zahrnuje čtení a zapamatování krátkých básní, zpěv a muzikoterapii.
- Dětem s koktavostí jsou předepsána dechová cvičení a v některých případech i logopedická masáž (v akutním období je masáž kontraindikována). Masáž provádí logoped. Jeden kurz obvykle zahrnuje 10-15 procedur. Výsledkem takové léčby je uvolnění hlasivek, což výrazně usnadňuje a zlepšuje řeč pacienta. Dechová cvičení se provádějí pod dohledem odborníka nebo samostatně doma, pokud dítě zvládlo všechna cvičení a dodržuje techniku jejich provádění. Výsledkem je schopnost ovládat řeč a řečové dýchání silou vůle.
Při korekci řeči je důležité zajistit pro dítě příznivé prostředí. Jeho tvorba padá na bedra rodičů. Pro účinnou léčbu koktání musí:
- nezaměřujte se na problém – s dítětem je potřeba komunikovat, jako by mluvilo normálně – důležité je poslouchat ho až do konce, nepřerušovat a nezastavovat;
- mluvit správně – není třeba záměrně zkreslovat slova, řeč by měla být jasná a odměřená (ne příliš rychlá);
- sledovat denní režim dítěte – je nutné vyloučit hry, aktivity a kluby, které vedou k nadměrnému emočnímu vzrušení, zvýšenému intelektuálnímu stresu, je důležité včas uložit dítě do postele a nechat ho dostatečně spát;
- chraňte své dítě před stresem – měli byste se vyvarovat sledování děsivých videí, filmů, čtení podobných knih (také byste se měli vyvarovat vyprávění děsivých příběhů);
- vytvořit příznivou atmosféru lásky a tepla, podpory, vzájemného porozumění (včetně mezi rodiči a ostatními členy rodiny).
Pro dítě je užitečné odpoutat pozornost od problému, aby se urychlila rekonvalescence a předešlo se negativním následkům koktavosti. Proto je důležité najít pro něj klidnou zálibu – turistiku, cyklistiku, plavání, fotografování, kreslení atd. Bude lepší, když bude záliba zajímat nejen dítě, ale i rodiče.

Prevence logoneurózy u dětí
Není možné zcela vyloučit možnost rozvoje koktavosti. Můžete ale snížit pravděpodobnost rozvoje řečové vady. Postup:
- Vytvořte v rodině příznivé psychologické prostředí. Přehnané nároky a opatrovnictví jsou zbytečné.
- Odstraňte negativní emoce a stres.
- Netrestejte své dítě fyzicky.
- Vypracujte denní režim pro celou rodinu a držte se ho.
- Udělejte si čas na odpočinek, včetně společného.
- Zajistit správnou výživu a zdravý fyzický vývoj.
- Chraňte své dítě před materiály, které se mu vzhledem k jeho věku nedoporučují (hororové filmy, sci-fi).
- Případná onemocnění včas léčte a nevynechávejte preventivní lékařské prohlídky.
Závěr
Když víte, co je logoneuróza, můžete snadno pochopit, zda jí vaše dítě trpí. Pokud koktá, je nutné zjistit příčinu vady. Chcete-li to provést, nezapomeňte navštívit lékaře a podstoupit vyšetření. To pomůže vašemu dítěti obnovit normální řeč a zachovat jeho psychické zdraví.
zdroje
- Dmitrieva M.V. Integrovaný přístup k překonání koktavosti u dětí // Pedagogika a moderní vzdělávání: tradice, zkušenosti a inovace. 2018. URL: [Elektronický zdroj] (datum přístupu: 25.08.2022).
- Vartapetová G.M., Chistokletová A.I. Diferencovaný přístup k prevenci poruch ústní řeči u malých dětí // Koncepce. 2018. č. 9. URL: [Elektronický zdroj] (datum přístupu: 25.08.2022).
- Shekh K.S., Rudko S.S. Etiologie logoneurózy // Sborník příspěvků ze VII Všeruské meziuniverzitní vědecké a praktické konference mladých vědců s mezinárodní účastí. 2019. URL: [Elektronický zdroj] (datum přístupu: 25.08.2022).
- Shklovský V.M. Koktavost // Učebnice pro vysoké školy. 2021. URL: [Elektronický zdroj] (datum přístupu: 25.08.2022).
- Vorošilová E.L. Náprava koktavosti u dětí předškolního věku // Metodická příručka. 2018. URL: [Elektronický zdroj] (datum přístupu: 25.08.2022).